Monday, August 08, 2005

Pasca Akademi Fantasia 3 - Apa pendapatan anda semua?

Post AF3 nie, disudahi dengan kemenangan besar Mawi bolot segala-galanya, apa pendapatan you all?

Conspiracies aside, I personally believed that the support that Mawi gets is due to:-
1. Girls voting for a religious chap due to their tendencies in seeking for a religious life-partner, someone to guide them to akhirat ultimately, bukan untuk kebahagiaan dunia sahaja.
2. Emak-mak menyukai character orang beragama dan berakhlak unutk menjadi menantu, menyelamatkan anak-anak gadis mereka dan juga memulakan keluarga Islamik sejati dimasa hadapan, insyAllah.
3. Other individuals who could relate to the sufferings of commoners (golongan marhain) in order to succeed. This might be based on their own life-experiences of making good after suffering before, or based on their aspiration in being successfull while living a very hard life now, and before.
4. Intelectuals do not really vote but watch the series just for the sake of entertainment / academic interest.

Those are my takes. What say you all?

ps ... Saleha yang mawi nyanyi tu nama nenek aku, allahyarham Saleha Mohd Rose. Semoga Allah swt menambahkan rahmat keatas Allahyarham dan menempatkannya bersama golongan berjaya diJannah. Kalau dapat anak pompuan, boleh bagi nama nie kot?


The images of the finalists are courtesy of astro.com.my's gallery:
Mawi



Felix


Amylea


Marsha




What other's have to say on this thingy?
Abestostronss said this , ' ANDA TELAH MENJADI KAMBING HITAM OLEH YAHUDI DAN ASTRO UNTUK MELALAIKAN MANUSIA

JIKA ANDA HENDAK BERDAKWAH SEKALI PUN JANGAN MELALUI JALAN YANG SALAH..ANDA KUFUR NIKMAT SUARA YANG ALLAH KURNIAKAN KEPADA KAMU.DAN ALLAH MURKA KEPADA ORANG KUFUR NIKMAT!!!

BELUM TERLAMBAT UNTUK ANDA BERTAUBAT SEBELUM AJAL MENIMPA!

KEPADA SESIAPA YANG AFUNDI MAWI ANDA JUGA TURUT SERTA DENGAN MAWI UNTUK SEGERA BERTAUBAT

KERANA ANDA TELAH MENYOKONG ORANG YANG FASIK DAN JANGANLAH KAMU MEMINTA ATAU MENCARI MAWI DI AKHIRAT UNTUK MEMINTA SYAFAAT DI SANA KERANA MAWI TIDAK AKAN BAGI ANDA SYAFAAT SEDIKIT PUN DI AKHIRAT APATAH LAGI TIADA SATU SEN PUN MAWI BAGI KEPADA KAMU DIDUNIA MELAINKAN MEMBAWA ANDA KE LEMBAH MAKSIAT!!!BOLEHLAH ADIK KAKAK RUJUK AYAT SUCI ALQURAN YANG MEMBERI MAKNA KATA-KATA DI ATAS ATAU TANYA TERUS DENGAN QARI ALQURAN KITA TUE…

TAHNIAH!!!

“MENGAJI BOLEH…MENYANYI PUN BOLEH. INILAH YANG KITA MAHU…”
“IKUT LAH MACAM MAWI” '
at TranungKite.

Ahmadhadeed indicated there that '"Ibu Mawi mahu anak lelaki yang disayangi nya itu mengikuti kursus Bilal di Johor. Ibu Mawi mahu Mawi menjaga Rumah Allah serta melaungkan azan disubuh hari , memangil ummat Islam bangkit dari tidur lena untuk solat dan jangan mensyirikan Allah. Namun ayah Mawi mahu Mawi menjadi penyanyi Nasheed termashur saperti Raihan dan Rabbani , supaya Mawi dapat menyampaikan daawah , memanggil Ummat Islam kasih kepada Allah dan Rasul melalui lagu dan irama . Semua nya mempunyai niat baik termasuk Mawi. Mawi memang dianugerah Allah mempunyai suara yang baik untuk membaca ayat Allah dan berzanji meriwayat seerah rasulullah.

Ayah Mawi tidak tahu apakah Akademi Fantasia sebenarnya. Mungkin bapa Mawi ingat , Akademi Fantasia itu adalah sekolah swasta yang mengajar budak budak muda berbakat perbetul suara, supaya jangan pecah semasa bernasheed. Apa salah nya. Bapa Mawi tidak tahu Akademi Fantasia adalah satu intitusi ala yahudi , merekrut anak muda berbakat suara , membuang sifat malu dan halal haram untuk menjadi penghibur yang berani menentang budaya islam , yang boleh menyebut perkataan Allah diatas pentas dalam keadaan dipenuhi penyanyi gelek ala padang pasir

.. Bapa Mawi mungkin tidak tahu bahawa anaknya akan menjadi mangsa kepada ASTRO yang bukan setakat mengaut untung dari langganan tetapi mempunyai niat jahat menjadikan masyarakat islam nusantara sebagai masyarakat MTV.Kalau Setan Pin di puja oleh sami hindu sebagai tuhan , kini Astro juga cuba mendewakan Mawi sebagai Dewa Penghibur supaya pemuda pemudi Islam melaung , melolong mendewa Mawi dalam roadshow Concert Mawi seluruh negara. Mungkin ini akan memenangkan pilihanraya UMNO akan datang.

Mawi mara kehadapan dengan lagu bertenaga dan islamik bertajuk Intifadah . Semua terpegun mendengar suara Mawi. Apabila mereka tahu Mawi pandai bersilat dan pandai membaca quran , penonton lagi bertambah kagum.Namun Guru Besar Akademi Fantasia dan ASTRO tidak mahu Mawi menggunakan platform ASTRO untuk memuji Allah dan Rasul. Maka Mawi dipaksi beraksi dalam keadaan haram , bercampur perempuan lelaki dalam lagu O fatimah , menyebut nama Allah sambil dikelilingi oleh wanita separuh telanjang yang bergelek ala arab jahiliyyah dalam lagu nuru Ain dan menyanyi lagu hindustan dengan tangan didada saperti menyembah berhala.Kesian Mawi, budak muda Islam yang menjadi mangsa ASTRO yang memang menjadi penyebar fasad paling besar melalui rancangannya di Malaysia.

Bagaimana Mawi dirosakkan?Ia melalui satu process saperti juga BTN mengdoktrin anak orang Islam jadi sekular malay. Photo menunjukkan bagaimana process mawi di indokrinasi supaya hancur akhlak nya.
' Also at TranungKite. His full comment with interesting images could be found here!

The regular commenters for the Akademi Fantasia and very popular with hits are Sultan Muzafar at his blog, titled 'dari isi pandangan....'; few others such as Juan Danza, Mawi's #1 fan, in her own words at his blog, as well as this simple chap, rakyat biasa, or sikapitan, at this blog. You'll get a good undestanding of the common teenagers outlook on this popular program. Err, there's even one for an english speaker here.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home